Każde pierwsze spotkanie to diagnoza. Bez względu na to czy dziecko (bądź osoba dorosła) uczestniczy/uczestniczyło do tej pory w terapii u innego specjalisty. W diagnozie zawsze uczestniczy rodzic, a nawet oboje rodziców. Bardzo proszę, aby podczas spotkania nie uczestniczyło rodzeństwo.
Jak przebiega diagnoza?
Najpierw przeprowadzam wywiad. W tym czasie dziecko oswaja się z miejscem, nabiera poczucia bezpieczeństwa. Podczas rozmowy z rodzicem obserwuje dziecko (jego zachowanie, nawyki, mowę spontaniczną). Następnie sprawdzam budowę jamy ustnej i napięcie mięśniowe w obrębie twarzy.
Kolejnym etapem jest analiza sposobu odgryzania, żucia i połykania. Jeśli dziecko ma wybiórczość pokarmową/alergie/ nietolerancje proszę o przyniesienie dowolnego twardego produktu, które dziecko będzie mogło zjeść podczas diagnozy.
Później sprawdzam płynność mowy, tempo, poprawność realizacji głosek, słuch fonemowy.
W zależności od wieku, deficytów i potrzeb dziecka analizuję także rozumienie mowy, gesty, odruchy, umiejętność komunikacji.
Jeśli dziecko nie pozwala na pełną diagnostykę, nie robię niczego wbrew Jego woli. W sytuacji, gdy zostaje objęte terapią czekam na Jego gotowość, aby móc np. zobaczyć budowę wędzidełka.